Naar de hoofdinhoud

Klant als dubieuze debiteur aanmerken

Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

In het artikel: Hoe boek ik dubieuze debiteuren / oninbare factuur weg? laten wij zien hoe u een factuur als oninbare factuur (van een dubieuze debiteur) kunt wegboeken.

In dit artikel laten wij zien hoe u een klant kunt aanmerken als dubieuze debiteur.

Klantgroep 'Dubieuze debiteur'

Als u een klant heeft die lange tijd verzaakt openstaande vorderingen te voldoen dan kan het goed zijn deze als 'Dubieuze debiteur' aan te merken. Dit helpt voor u bij de opvolging van deze relatie in de module Relatiebeheer en andere onderdelen van Silvasoft.

Groep aanmaken

  1. Hiervoor gaat u naar Relatiebeheer (CRM) en dan Instellingen,

  2. Onder CRM Instellingen vindt u tabblad 'Groepen en autorisaties' terug,

    mceclip0.png
  3. Vanuit hier kunt u met +Nieuw een nieuwe groep toevoegen,

    mceclip1.png
  4. Zodra de groep is aangemaakt kan deze bij uw relaties worden toegepast!

    mceclip2.png

Groep toekennen

  1. U kunt nu naar Relatiebeheer (CRM) > Klanten gaan,

  2. Nu opent u de desbetreffende debiteur,

  3. Onder tabblad 'Gegevens' vindt u veld 'CRM groep', hier selecteert u 'Dubieuze debiteur',

    mceclip3.png
  4. U kunt de relatie nu opslaan, en

  5. In het overzicht van klanten staat deze relatie nu onder 'Groep' als 'Dubieuze debiteur' aangemerkt, u kunt ook op deze groep filteren.

    mceclip4.png

Optioneel: relatie omzetten naar 'Overige relatie'

Een optionele stap die u kunt nemen is om de debiteur tot 'Overige relatie' te maken. Bij een relatie van enkel dit type kunnen geen nieuwe facturen meer aangemaakt worden.

Hiervoor hoeft u enkel de debiteur te openen en het vinkje bij 'Klant' uit te zetten en bij 'Overig' aan te zetten.

mceclip5.png

Een relatie die alleen als 'Overig' is aangevinkt verschijnt alleen nog onder Relatiebeheer (CRM) > Overige relaties.

Als u deze weer als 'Klant' aanvinkt dan zal deze weer verschijnen onder 'Klant' en kunnen er nieuwe facturen bij gemaakt worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?